Game-S-kút

Ezt a gyűjteményt azért hoztuk Nektek létre, hogy ti is kedveteket leljétek azokban a játékokban, színházi feladatokban, amelyeken keresztül próbálni, bemelegíteni, tréningezni szoktunk, vagy amelyeket épp csak szeretünk. A listát minden évben újabb elemekkel bővítjük. Ezek a gyakorlatok nem sajátjaink.

Hasonló leírásokkal lehet találkozni: Robert Cohen A színészmesterség alapjai, Debreczeni Tibor Szín-kör-játék, Gabnai Katalin Drámajátékok vagy Drámajátéktár, Grétsy László Nyelvi játékaink nagykönyve, Kaposi László Játékkönyv, Keszler Mária Magyar nép játékok, Montágh Imre Tiszta beszéd, Nagy Ádám – Antal Ágnes – Holczer Mónika Ifjúságügyi módszertár, Padisák Mihály Játékmesterek kis kézikönyve - avagy: a játékvezető és a játék, Perényi Balázs Improvizációs gyakorlatok, Sáry László Kreatív zenei gyakorlatok, Semsei Angelika LEMangURIA - ÉletTánc, Trencsényi László Játéksarok, Vargha Balázs Játékoskönyv, Várnagy Ildikó Vizuális játékok című műveikben, valamint egyéb hagyományőrző és játékkönyvekben. Javasoljuk ezek lapozgatását is!  



Bumm!
Körben állunk. A sheriff középen, aki úgy csinál, mintha rálőne az egyik játékosra. Ez a személy leguggol, a két mellette álló fél pedig egymásra lő. Aki lassú, kiesik. Hangot is kell adni a lövés közben.
Fokozás:

  • Ha azt mondja a sheriff, hogy klikk: nem szabad megmozdulni.
  • A sheriff márkanevet is mondhat: csoki? Így a két egymást lövő ember nem hanggal, hanem egymásnak kiáltva a nevet lőnek: mars, twix.



LEMangURIA®

A LEMangURIÁban használt mozgások nem kötött elemek. Minden feladatnál a mozdulatokat végző egyén a fontos. Az alábbi instrukciók támpontot adnak a szabad mozduláshoz. A bemelegítés egy egész módszertan alapjaiba vezet be. A LEMangURIÁban az összefüggések felismerése a cél.

4 sarok: a 4 sarok négy különböző dolgot jelent (pl. család, munka, szórakozás, párkapcsolat.). A játékosoknak anélkül kell ráérezniük a sarkok jelentésére, hogy a csoportvezető megnevezné azokat. A játék végén megbeszéljük, hogy ki milyen jelentést tulajdonított a sarkoknak.



Párbeszéd 
Körben állunk. Az alábbi mondatok közül az egyiket kiválasztja a csoportvezető és arra kéri a résztvevőket, hogy bárhogy mondják el. Mindenki úgy hangsúlyozza, ahogy szeretné, olyan hangerővel, virtussal mondja, ahogy neki tetszik. Ha egy ember elkezdi és ránéz valakire, annak a személynek a mondat párjával kell válaszolnia. Ezt érdemes az elején tisztázni, akár a csoporttal előre begyakoroltatni:


  • Mondd, meg!/ - Nem mondom!
  • Gyere ide!/ - Nem megyek!
  • Te!/ - Én?!
  • Te tudod!? - Én nem?!
  • Csukd be az ajtót!/ - Csukd be te!
  • Csukd be az ajtót!/ - Nem csukom!
  • Fogd be a szád!/ - Nem fogom!
  • Hogy hívnak?!/ - Kriszti?!
  • Gyere el hozzám!/ - Nem érek rá!
  • Nem hallom, amit mondasz!/ - Mert nem figyelsz rám!
  • Ennem kell!/ - Nem szabad, rosszul leszel!
  • Hallottál valamit?!/ - Nem hallottam semmit!
  • Igen! - Nem! - De igen. - De nem. - De mondom, hogy igen. - De mondom, hogy nem. - De megmondtam százszor, hogy igen. - De megmondtam százszor, hogy nem.
  • Te voltál!/ - Nem én voltam.
  • Nem voltál ott. / - De ott voltam.
  • Mondj igazat!/ - Miért hazudnék?!
  • Mondd halkabban! - Még halkabban!
  • Mondd hangosabban! - Még hangosabban! 
  • Főztem neked kelkáposzta főzeléket! - Tudod, hogy nem szeretem a kelkáposzta főzeléket! - Most az egyszer igazán megeheted! - Menj a francba a kelkáposzta főzelékeddel együtt! 



Sakter, bakter, Viktor, vektor, hat ker., hét ker., nyolc ker., Hektor
Sakter, bakter, Viktor, vektor, hat ker., hét ker., nyolc ker., Hektor. Ezt a 8 szót skandáljuk együtt folyamatosan körben állva, majd ha már jól begyakoroltuk, egyenként próbálkozunk. A játékosok taps vagy dobbantás kíséretében, bárkinek továbbadhatják a szavakat. Akire a beszélő ránéz, az a következő szóval hasonlóképpen folytatja a játékot.
Máshogy: egymás mellett megy, aki hangosabban beszél, annál megfordul a kör



Számoljunk!
Ahány fős a csoport addig kell elszámolni. Mindenki csak egyszer szólalhat meg. Ha egyszerre szólal meg két játékos, elölről indul a játék.
Fokozás: Csukott szemmel számolunk bármeddig. Egymás után kétszer nem mondhatsz számot.



Trópusi eső

Körben ülünk csukott szemmel. 
Először csak csepeg az eső: kézsodrás, 
majd egy kicsit jobban csepereg: csettintés,
aztán kicsit megered: combra ütés,
végül zuhog: lábdobogás. 
Ezt úgy adjuk körben, hogy mindenkinek a tőle jobbra ülőre kell figyelnie. csak akkor mehet tovább ezekben a fokozatokban, ha hallod, hogy társad is továbblépett. Így egy trópusi esőerdőt varázsolunk képzeletben. Aztán mindezt vissza is kell bontani. Csukott szemmel játszunk.